torsdag 12 juli 2012

Lärdomar, Gränna och Danmark.

Vaknade dagen efter svärmorskalaset med en ruskig värk i kroppen. Nejdå, jag hade inte gjort mig skyldig till överkonsumtion av skål!champagnen hon bjöd på, men däremot hade jag å det allra kraftigaste missbrukat sängen som vi är hänvisade till när vi är på besök. Jag hade sovit i den i sammanlagt två nätter och det är vanligtvis på gränsen till grovt missbruk. I folkmun benämns madrassen Tortyredskapet och när jag vaknade denna frejdiga fredag kände jag direkt att allt var fel. Ryggen var stel, huvudet gick knappt att vända åt sidan och musklerna kändes skarpa.

Jag hade ett halvt dygn på mig att reparera skadan innan vår Europaresa skulle börja, så jag bestämde mig snabbt för att dra på mig träningskläderna och lufsa lugnt för att värma upp den plågade kroppen. Det höll i tjugo minuter, sen var värken överallt, men värst i ansiktet som nästan krampade. Då förstod klok kvinna att hon valt helt fel metod så hon vände och började långsamt gå tillbaka för att säga välkommen till värktabletterna. Vad lär vi oss av detta?

Men sen, sen startade vår bilsemester på allvar och med facit på hand är just bilsemester något jag verkligen kan rekommendera till alla som vill resa lite billigare. Vår tyske vän har rullat i 4800 kilometer under två veckor, men det kändes varken långt eller långtråkigt! Och jag, jag älskar att se de små tingen längs vägen och med det menar jag att längden på talltoppskotten (som ju hunnit växa snabbare längre söderut), och hur man markerar vägarbeten på Autobahn, fascinerar mig.

Vi tog färjan från Åbo till Stockholm och väl framme i Sverige hastade vi av och började köra mot Nyköping där vi åt frukost. Följande delmål var Gränna och sammanlagt 780 km skulle avverkas den dagen.


Under mitten av 1800-talet blev en 25-årig grännakvinna vid namn Amalia änka. Hon hade en liten dotter som hon skulle försörja och för att klara av den uppgiften fick hon iden att börja tillverka godis som senare skulle börja benämnas polkagrisar. Än idag tillverkas de och om man har tur, vilket vi hade, kan man få vara med och se när grisarna kokas och rullas till längder. Vi råkade komma precis när förevisningen skulle börja och fick se hur en ung kille hällde upp het sockermassa som han sedan hällde röd karamellfärg i och smaksatte med mint innan han började rulla degen till stänger. Det var inte dyrt att köpa smakprov och jag kan garantera att polkagrisarna är godast när de inte hunnit ligga så länge i lager. När vi fortsatte resan insåg vi att vi hade köpt för få stänger och bestämde oss snabbt för att återvända till Gränna på hemvägen för att fylla på vårt polkagrislager. Gränna ligger alldeles vid E4:an vid Vätterns strand och bör besökas! Det som ännu blev ogjort var att ta en båt ut till vackra Visingsö som syns från staden. (Turistföreningen i Gränna hade jublat om de läst min text).


Efter Gränna tog vi oss ner till Malmö och susade smidigt över Öresundsbron till Själland. På bilden, som jag tog genom bilfönstret, ser man hur högt uppe vi är (om man kan urskilja seglen på båtarna som kom rätt nära bron). På danska sidan hade vi ännu en bit kvar till Saksköbing där vi skulle övernatta på ett vandrarhem. Det finns vandrarhem av olika slag, men det här var toppen! Sängarna var inga tortyrredskap, personalen var trevlig och morgenmaden följande morgon var dejlig! Innan vi knöt oss tog vi en promenad ut i byen och kunde konstatera att det var en mysig plats med fina byggnader. Statyn på följande bild fanns utanför kyrkan, hade gummistövlar och håller upp ett paraply som det alltid strilar vatten över - men vi hade långt över 30 grader och blå himmel den kvällen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar