tisdag 31 juli 2012

Sportplanen och andra planer

Hade tidig väckning för att undvika allt för stor skam. Lufsade iväg med vattenflaskan i handen vid 07.30-snåret och målet var sportplanen. Dags att springa 4 x 2 km lite snabbare än beräknad kilometerfart på halvmaran. Hur roligt som helst, men var ändå tacksam då inga andra seriöst satsande elitidrottare plockat in ett morgonpass denna tisdag. Det blir liksom inget flyt i löpningen om man hela tiden ska flytta sig ur spår när de andra kommer dundrande - och jag vill inte vara den som raserar hela tävlingssäsongen för någon genom att bromsa in intervallerna en vardag. Till pollen och allehanda idrottsskador finns det mediciner och behandlingar, men det finns ingen bot mot plufsiga medelålders kvinnor som är i vägen.

Aj, aj, så möra ben jag har haft hela dagen. Men det finns större orosmoln på himlen. Det är sista juli idag. Det betyder att det är första augusti i morgon. Första augusti har sedan urminnes tider varit Dagen då jag börjar planera den nya terminen. "Har inte du som är lärare ledigt tills eleverna börjar?" Nej. Det har jag inte. Eller Det har inte jag, borde det stå. Jag vill ha tänkt igenom vilka olika projekt mina tio grupper ska arbeta med under de första arbetsveckorna, så att det sen finns tid att få igång rutinerna med de egna barnen också. Jag vill inte uppslukas totalt av jobbet under de första höstmånaderna, utan vara närvarande i tanken före 22.00 varje kväll. Så i morgon börjar jag jobba. Det är vånda och det är glädje och det är förväntan.

Sus

2 kommentarer:

  1. Nu har jag länkat till dig så jag håller koll på vad som händer och sker ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. På den gamla goda tiden skulle jag ha trott att du sprungit till oss för att se vad som sker! Nya alternativet också trevligt!

      Radera