torsdag 19 juli 2012

I förrgår var det dags för en testlänk på landsväg. Sprang ut till Ådö fiskehamn och hem och konstaterade att de 14 kilometrarna är exakt vad jag mäktar med just nu. Inte en meter till hade jag velat springa, men nu är ju 2/3 av halvmaran möjliga. Avstämningen säger att sluttiden på maran i Stockholm knappast kommer att bli mycket annorlunda än ifjol, och att det blir inslag med promenader. Efter idag är målet 2.28. Snabbare än så går det inte.

Och så igår var det dags att bli upprörd. Läste lokala bladet och konstaterade att en av arrangörerna till Jakob Marathon inte tänker springa helmaraton eftersom kilometertiden börjar gå upp mot 4.30 för hans del! Skojas det här? Missförstod jag alltihopa? Om inte så är det en ruskig armbågsbjudning till alla som överhuvudtaget funderar på att ställa upp och motionera. 4.30 per kilometer!!! Ställer man inte upp om man är långsammare än så? Jag VÄGRAR tro att det här är gängse tankar om deltagandet. Jag vägrar tro att eliten tycker så här. I min värld vill alla som är elitlöpare att alla som är elitmotionärer eller proffslufsare också ska ställa upp i ett lopp, få med sig mera publik som hejar och göra hela tillställningen till en fantastisk folkfest. Lufsarna är inte i vägen för de snabba. Det löser sig liksom av sig självt under första varvet eftersom alla startar samtidigt.

Idag sprang jag fyra blygsamma intervaller längs spånbanan, så nu är formen toppad.

Sus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar