lördag 14 juli 2012

Legoland - Köpenhamn - hemåt

Dagen när vi åker från Nederländerna genom Tyskland till Jylland blir en lärorik resa. Det är tänkt att jag ska köra ca 250 kilometer längs Autobahn innan vi byter chaufför, men det blir inte riktigt som vi planerat. När jag stannar vid en bensinstation upptäcker maken via telefonen att han fått ett brådskande arbetsärende som kräver direktåtgärd. Så när vi sätter oss i bilen igen sitter han och skriver med laptopen i framsätet och jag kör i 250 kilometer till tills arbetet är klart och vi måste hitta ett stopp med Wifi för att posta arbetet. Trafiken flyter på bra den här dagen och efter 500 kilometer på Autobahn börjar jag tycka att jag aldrig gjort annat än kört längs mångfiliga vägar där min hastighet för det mesta börjar med siffrorna 13 och stundtals överstiger 160 km i timmen. Blicken växlar mellan körbanan framåt och backspegeln. Jag kör om och viker in i filer högerut, jag byter filer snabbt för att hålla jämn körhastighet och vi lyckas undvika trafikstockningar den här dagen. Tyskarna släpper in dig i rusningstrafiken när du kommer längs infarten till en ny motorväg och själv ger jag plats åt den som behöver en lucka för att inte bromsa upp flödet. Tolerans var ordet och det finns sällan eller aldrig längs motorvägen i Finland.

Kan dock medge att huvudet är rätt trött när vi sitter på restaurangen i Billund på kvällen.





Följande dag viks åt Legoland. Jodå, jag sitter längst fram i blått på bilden ovan. Det bästa med Legoland var nog ändå miniatyrstäderna som byggts upp och dem gick vi och kikade på rätt länge. Nedan finns ett foto av legoNyhavn (del av Köpenhamn) och längre ner finns en bild som fotades i det riktiga Nyhavn följande dag.



Efter en heldag på Legoland var det dags att köra över Fyn till Själland igen och sova en natt i Köpenhamn. Staden är nog fin, men tyvärr inget för en barnfamilj som behöver äta och sova och kanske vill shoppa något smått. Allt var dyrt och då menar jag dyrt. Vi beställde inga exklusiviteter till lunch men fick ändå punga ut med över 100 euro för två vuxna, en ungdom och två barn. Senare när vi vandrade längs Ströget kunde vi också konstatera att samtliga butiker som var öppna erbjöd fantasipriser. Men, det var fint där vi satt vid kajen vid Nyhavn 17 och solade oss och gratis att vandra iväg och titta på Den lilla sjöjungfrun som också satt i solgasset nere i hamnen.






Mot kvällen körde vi till svenska Ljungby för att övernatta på ett motell där och följande dag återvände vi till Gränna för att få mer hål i tänderna. Efter Gränna körde vi till Skärholmen (Kungens kurva), gick omkring där några timmar och körde sedan till färjeterminalen för att ta båten över till Åbo. När vi kom till Åbo tyckte jag att det var en så kort sträcka vi skulle tillryggalägga så jag propsade på att köra hela vägen hem nonstop. Dryga 400 kilometer är ju trots allt ingenting, men de räcker gott och väl till för att börja planera nästa års bilresa. Skagen-Paris-Gardasjön? Östra Finland-London-Portugal?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar