tisdag 7 augusti 2012

Utmärkta förhållanden


Vem har sagt att det måste vara +19 och solsken när Stockholm Halvmarathon går av stapeln i september? Vem har sagt att väderförhållandena är utmärkta: lagom varmt, ingen vind och noll regn? Tänk om det spöregnar, är + 13 och blåser snålt?

Jag borde vara tacksam över att få förbereda mig för dessa förhållanden i god tid (39 dagar). Jag borde se varje skitvädersdag som en speciell gåva till mig som ska härdas inför det kommande. Ljuvt tacksam drar jag på mig träningskläderna, joggar till sportplanen och kör de skrattretande intervallerna. Sätter jackan under läktaren, drar fram den inplastade lappen med tiderna och kör igång. Väderförhållandena är perfekta: regnet vräker ner och längs den ena långsidan piskar vinden emot så rejält att jag måste sänka blicken för att inte få så mycket vatten i ögonen. Klockan på simhallsväggen visar, förutom tiden, en temperatur på + 13 och jag småler. Utmärkt! Mellan intervallerna går jag över gräset för att få ännu dyngsurare skor. Håret kletar sig fast bakom öronen, t-shirten är slaskvåt, men jag skriker "Thank you" åt väderguden som ger mig vad jag tål.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar